"ROBOTI NA START" pro základní školy

Zadání úlohy

Úloha Sumo

Cílem úlohy je sestavit a naprogramovat robot tak, aby se mohl samostatně bez jakékoliv další pomoci (ovládání robota pomocí hlasu, bluetooth či jiných komunikačních kanálů není dovoleno) zúčastnit jako jeden ze soupeřů robotického zápasu „SUMO“.

Na kruhovém hracím poli soutěží vždy dvojice soupeřů (robotů). Úkolem robotu je vytlačit soupeře mimo hrací pole a přitom sám na něm zůstat. Jakmile se jeden ze soupeřů dotkne kteroukoliv svou částí plochy mimo hrací pole, prohrává. To platí i pro případ, že z robotu odpadne jakýkoliv díl, který je následně vytlačen, nebo se sám dotkne plochy mimo hrací pole. Robot musí v soutěži postupovat dle programu samostatně a nesmí být žádným způsobem ovládán.

Vybavení pro řešení úlohy

NXT nebo EV3 kostku lze programovat v libovolném programovacím jazyce. Při programování NXT nebo EV3 kostky a testování robota lze využít k napájení akumulátor, vlastní baterie nebo síťový adaptér. Při vlastní soutěži je možné použít pouze akumulátor nebo baterie!

Akumulátor a nabíječku pro EV3 je možné po dohodě s organizátorem na vlastní závod při registraci týmu zapůjčit. K dispozici je cca 12ks - při přihlášení týmu je nutno provést rezervaci

Konstrukce robota

Stavebnice které je možno použít ke stavbě robota.

  1. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education NXT (9797), soupravy technických dílů (9648 nebo 9695) – doplňkové pasivní díly, síťový adaptér (9833 nebo 8887).
  2. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education 45544 EV3, soupravy doplňkových dílů 45560 EV3 a síťový adaptér (8887).
  3. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Home EV3,.
  4. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Home NXT,.

Ke konstrukci robota lze využít pouze dílů z výše uvedených stavebnic. Za díly z dané sady lze považovat pouze takové díly, které jsou uvedeny na seznamu obsahu příslušné sady. Každý robot smí být sestaven z dílů obsažených právě v jedné sadě EV3 nebo NXT příslušné verze.

Použití vázacích pásků a obalů, v níž jsou sady dodávány, není přípustné. Díly stavebnice mohou držet pohromadě pouze pomocí standardních spojovacích prvků .

Pozor úprava hmotnosti: 850 g bez akumulátoru.

Půdorys robota se musí vejít do čtverce o straně 20 cm, výškové omezení není. Po zahájení zápasu může robot svoje rozměry a tvar libovolně měnit. Robot se může libovolně otáčet nebo převracet. Robot smí vážit maximálně 750 g. Robot může mít poháněnu pouze jednu osu, pohon 4x4, 6x6 nebo pásy. Jako další osu je možné použít další nepoháněná kola, kuličku nebo kluzný podvozek. Kategorie robotů dle pohonu nebudou rozlišeny.

Použití lepidel, šroubů a jiných spojovacích materiálů není povoleno.

Programování robota

Program robota může být napsán v jakémkoliv programovacím jazyce. Robot se po zahájení soutěže musí pohybovat samostatně, ovládání robota pomocí hlasu, bluetooth či jiných komunikačních kanálů není dovoleno.

Hrací plocha

Hrací pole tvoří kruhová laminátová deska s průměrem 1 m a výškou 18mm. Na jejím okraji je černá čára o šířce 2cm, zbytek kruhu je bílý. V kruhu budou vyznačeny prostory pro umístění robotů před zahájením zápasu. Toto značení bude provedeno světle žlutou barvou, aby minimálně ovlivňovalo signál poskytovaný optickým čidlem robotů. Náčrtek hrací plochy je na obrázku 1.

Hrací aréna

 

Bezpečnost a omezení

Porota připustí k zápasu jen takového robota, který bude splňovat předpoklad, že nebude významně a nebezpečně poškozovat své okolí. U takového robota, který pravděpodobně nebude schopný „přežít“ strkání, nárazy a jiné manipulace v rámci pravidel soutěže, jsou členové poroty povinní upozornit na možné riziko soutěžící tým. Soutěžící startují na vlastní riziko a případné rozpadnutí robota v průběhu souboje není důvodem k diskvalifikaci soupeře.

Použité soutěžní prostředky robotů nesmí být agresivní ani destruktivní. Strategie nesmí vést k poškození soupeře či hracího pole. Tento základní princip platí i tehdy, pokud se jedná o neúmyslný záměr tvůrců robota (robot se sám „zblázní“ a začne jednat nebezpečně a destruktivně sám pro sebe nebo pro své okolí).

Robot nesmí nic vrhat ani střílet. Nesmí se používat také žádná lana nebo sítě znemožňující pohyb soupeřícího robota

 

Inspirace

Pro konstrukci robota se lze inspirovat třeba zde:

http://ev3lessons.com/en/RobotDesigns.html

Pro jednoduchý program pro SUMo robota se lze inspirovat třeba zde:

https://www.youtube.com/watch?v=ZC2WVCtvtM8

Robot po najetí optickým čislem na černou čáru zastaví, otočí se a pokud "vidí" supeře, zaůtočí na něho.

Odkazy

Webová stránka, na které je možné stáhnout LEGO® MINDSTORMS® Education EV3 Software

 

 

nach oben